В първа част на тази поредица, посветена на е-медиацията като форма на АРС, разказахме за предимствата й, дължащи се на това, че е електронна, а именно Гъвкавост, удобство, икономичност. Всяко уеб-базирана услуга притежава тези характеристики, такъв е и случаят с електронната платформа на Център за АРС НАИС- nais.bg
После стана дума за предимства, дължащи се на писмената й форма- ефективност, ефикасност, креативност.
Разказахме и за ценностите от обществена значимост, които носи е-медиацията: социална отговорност и сигурност за здравето на участниците.
Разкрихме и за част от предизвикателствата на е-медиацията, свързани с изграждането на доверие между страните, заради виртуалния начин на комуникация.
Продължаваме да разказваме за други рискове, които крие е-медиацията, които ние пък не крием, а напротив, обръщаме внимание върху тях и се стараем да ги минимизираме, защото търсим максимално качество при решаването на казусите в нашия център.
Ако казусът е труден и попадне в задънена улица, има опасност някоя от спорещите страни да се откаже да участва, да прекрати процедурата или просто да спре да пише в чат екрана. В друг случай, особено, когато търговецът не е мотивиран да преговаря и няма достатъчно активност от потребителя, и/или медиатора в чат екрана, той просто може да спре да чати. Отново в ръцете на медиатора е ролята да поддържа разговора активен и страните заинтересовани, да ги мотивира да дават предложения. Важно е да се изтъкне общия интерес- за търговеца клиентът да е запазен, за да продължи да генерира оборот, а за потребителя, да не му се налага да сменя доставчик на продукти, които му харесват, особено ако са рядкост.
Ако някоя от страните напише нещо двусмислено и другата го изтълкува неправилно, има опасност тя да прекрати е-медиацията или просто да спре да чати. Ако тонът на потребителя е прекалено настъпателен или дори обиден, търговецът много бързо се отдръпва и спира да преговаря. Друга неприятна последица е, че веднъж написана негативна реплика, не се изтрива и остава видима в чата. Дори медиаторът да е успял да потуши емоциите, предизвикани от нея, те винаги могат пак да изплуват, ако отново попаднат пред очите на страните.
Едно предизвикателство отново за медиатора. Освен, че трябва да има необходимия набор от знания по поробителско право, трябва да може да се изразява достъпно, кратко, ясно, точно и недвусмислено за страните. Сложните юридически термини могат да ги объркат. От друга страна, ако търговеца използва много професионален жаргон, това пък може да отблъсне жалбоподателя. Ролята на медиатора е да предотврати такъв развой и да запазва доверието на страните. Също така, като професионалист със сложен набор от умения, от право до психология, от него се очаква да вдъхва уважение и респект на страните и да владее положението в преговорите. Важно е да се изразява граматически правилно и без правописни грешки. За това и воденето на чат през мобилен телефон крие много рискове и не е желателно да се прилага редовно, а по-скоро за крайни случаи. Тогава е добре медиаторът да предупреди страните, че се налага да пише от мобилно устройство и са възможни некоректни изрази и грешки.
Следи нашата рубрика Новини в сайта ни nais.bg или профилите ни във Facebook и LinkedIn.
Ако си сертифициран медиатор и имаш добри познания по потребителско право, работил/а си дълги години в търговска фирма, работеща с крайни клиенти или в потребителска организация, можеш да кандидатстваш при нас за медиатор тук.
Ако си търговец и ти допада медиацията като начин да намираш решение на сложни казуси по жалби бързо, лесно, икономично, запазвайки отношенията с твоите клиенти, можеш да се регистрираш в нашата онлайн платформа за решаване на потребителски спорове тук. Пиши ни на office@nais.bg, за да проучиш възможността да тестваш безплатно нашата изцяло онлайн процедура по алтернативно решаване на спорове с клиентите ти. Прочети повече за възможността да станеш асоцииран член на НАИС тук.