Потребителска читанка: Съветите на НАИС към потребителите относно подаване на жалби към търговци?- Част 4

В първа и втора част на тази серия от съвети към потребителите как да подават жалби  разгледахме опцията това да стане във вътрешен канал на фирмата или външен- някоя от електронните платформи- nais.bg и ec.europa.eu/consumers/odr.

След това разказахме кои органи могат да помогнат в решаването на спора по жалбата с търговеца.

Описахме и  пътя на жалбата конкретно в електронната платформа на Център за алтернативно решаване на потребителски спорове НАИС nais.bg.

Сега ще разкажем какъв е процесът на подаване на жалба в електронната платформа за онлайн решаване на спорове на ЕС.

 

Пътят на жалбата в платформата за онлайн решаване на спорове (ОРС) на ЕС

 

В онлайн платформата ЕС след когато се подаде жалба, системата информира по електронен път търговеца за това. Последния избира орган, който да се заеме с решаването на спора. Списъкът от опции за България включва помирителните комисии на КЗП и НАИС. След като фирмата избере орган, жалбоподателят трябва да се съгласи с него или да предложи друг орган. Разликата с онлайн платформата на НАИС е, че няма общ екран за чат, но има възможност да се насрочват виртуални или присъствени срещи. Също така, има опция, НАИС да ви предложи случаят да се разгледа в собствената онлайн платформа, ако прецени, че това ще е по-удобно за всички страни.

Огромното удобство на ОРС платформата е, че всяка от страните пише на родния си език, а платформата превежда автоматично текстовете на езика на другите страни. Това прави използването на платформата безценен инструмент за транс-граничните спорове.

Повече за това какъв е механизмът за подаване на жалби през центъра за алтернативно решаване на потребителски спорове (АРС) на НАИС можете да прочете на сайта nais.bg, а в Новините ще откриете интересна информация в рубриката ни „Потребителска читанка“.

Ако искаш да подадеш жалба срещу търговец, можеш да го направиш на nais.bg, като преди това си направиш регистрация тук.

Следи Новините на НАИС и по-специално рубриката „Потребителска читанка“, за още съвети и полезна информация относно правата ти и начините, по които алтернативното решаване на спорове – АРС могат да ти помогнат при спор с търговец.

Последвай и профилите на НАИС в  LinkedIn и Facebook, за да си винаги в час с най-новото в областта на онлайн решаването на потребителски спорове.

Публикувано на 02.06.2022г. Обратно в новини