Текат тристранни преговори по предложените промени в директивата за АРС. Задължението за търговците да отговарят на жалби срещу тях, подадени в органи за АРС със сигурност ще влезе в директивата, въпросът е какви ще са санкциите.
На 17 октомври 2023 г. Европейската комисия предложи изменение на Директива 2013/11/ЕС относно алтернативното решаване на потребителски спорове (АРС), както и свързани директиви – (ЕС) 2015/2302, 2019/2161 и 2020/1828. Целта е създаване на по-гъвкава и ефективна рамка, отговаряща на реалностите на дигиталния пазар и трансграничната търговия.
Предложението променя директивата за АРС в две основни посоки – материална и географска:
Предложението предвижда редица изменения, свързани с работата на органите за алтернативно решаване на спорове (АРС):
За да се насърчи използването на АРС от страна на потребителите, предложението въвежда следните механизми:
Създава се и нов механизъм за съдействие при трансгранични случаи. Всяка държава членка ще трябва да определи контактна точка, която ще подпомага потребителите и търговците при достъпа до компетентен АРС орган. Тази роля може да бъде изпълнявана от Европейски потребителски център, потребителска организация или друг орган, отговарящ за защита на потребителите.
Докладът включва предложения за:
На 13 март 2024 г. Европейският парламент прие доклада като своя официална позиция на първо четене.
Съветът на ЕС разгледа досието в рамките на Работната група по защита на потребителите. На 25 септември 2024 г. мандатът за преговори беше одобрен. В своята позиция Съветът предложи:
Комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите реши да започне междуинституционални преговори на 28 януари 2025 г., като решението беше обявено на 10 февруари 2025 г.
Първият тристранен диалог между Европейския парламент, Европейската комисия и Съвета се състоя на 20 февруари 2025 г. В хода на срещата институциите обмениха позиции и започнаха обсъждане на ключови въпроси, сред които:
Според последни информации, споделяни от участници в тристранните преговори по предложените промени, се предвижда да има санкции за търговците, които не спазят изискването да отговарят на жалби, подадени в органи за АРС в рамките на предвидения за това срок. Все още се дискутира дали той да бъде 15 или 20 дни. Предложението на BEUC, е той да бъде 15 дни, а също и че липсата на отговор не може да се тълкува като отказ за участие в процедура.
Също така се дискутира, ако търговците отказват да се съобразят и изпълнят ангажименти по постигнато споразумение, да бъдат задължени писмено да обясняват причините за това. BEUC също така не се съгласява търговците да нямат задължение да информират потребителите на техните уебсайтове за правото им на достъп до АРС.
Следете за още новини в nais.bg и в профилите в социалните мрежи на НАИС- Facebook и LinkedIn.