Дискусиите относно очакваните промени в директивата за АРС

Текат тристранни преговори по предложените промени в директивата за АРС. Задължението за търговците да отговарят на жалби срещу тях, подадени в органи за АРС със сигурност ще влезе в директивата, въпросът е какви ще са санкциите.

На 17 октомври 2023 г. Европейската комисия предложи изменение на Директива 2013/11/ЕС относно алтернативното решаване на потребителски спорове (АРС), както и свързани директиви – (ЕС) 2015/2302, 2019/2161 и 2020/1828. Целта е създаване на по-гъвкава и ефективна рамка, отговаряща на реалностите на дигиталния пазар и трансграничната търговия.

Предложения за промяна

 

  1. Разширен обхват на директивата за АРС

Предложението променя директивата за АРС в две основни посоки – материална и географска:

  • Материален обхват:
    Предвижда се разширяване правата на потребителите за достъп до АРС не само при договорни отношения, но и при извъндоговорни и преддоговорни ситуации – например, при подвеждаща реклама или липса на информация. Това дава възможност държавите членки допълнително да разширяват обхвата според своя национален контекст.
  • Географски обхват:
    Предложението за промяна включва премахване изискването търговецът да е установен в Европейския съюз. С нова дефиниция се определя „трансграничен спор“ като такъв ще се счита всеки спор между потребител, живеещ в държава членка, и търговец, установен в друга държава членка или извън ЕС.
  1. Повече правомощия за АРС органите

Предложението предвижда редица изменения, свързани с работата на органите за алтернативно решаване на спорове (АРС):

  • Те ще могат да обединяват сходни случаи на жалби срещу един и същ търговец в едно производство, стига потребителите да не възразят.
  • Държавите членки ще трябва да гарантират, че всеки търговец, установен на тяхна територия, отговаря в рамките на 20 работни дни дали ще участва в АРС процедура.
  1. Улеснен достъп и стимули за потребителите

За да се насърчи използването на АРС от страна на потребителите, предложението въвежда следните механизми:

  • Проследимост на жалбите и придружаващите ги документи.
  • Адаптация към уязвими потребители чрез достъпни и приобщаващи инструменти.
  • Възможност за провеждане на процедурата в недигитална форма при заявено желание.
  • При автоматизирани производства, подпомогнати от изкуствен интелект (ИИ), страните ще имат право на преглед от физическо лице.
  1. Подобрения при трансгранични спорове

Създава се и нов механизъм за съдействие при трансгранични случаи. Всяка държава членка ще трябва да определи контактна точка, която ще подпомага потребителите и търговците при достъпа до компетентен АРС орган. Тази роля може да бъде изпълнявана от Европейски потребителски център, потребителска организация или друг орган, отговарящ за защита на потребителите.

Законодателен напредък и позиции на институциите

  • На 14 февруари 2024 г. Европейският икономически и социален комитет изрази подкрепа за предложението, като подчерта необходимостта от стимулиране на доброволното участие на търговците в АРС процедурите.
  • То беше разгледано от Комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите (IMCO) в Европейския парламент. На 22 февруари 2024 г. комисията единодушно прие доклад по темата с докладчик Лаура Баларин Сереза.

Докладът включва предложения за:

  • Задължително участие на авиопревозвачи в АРС по Регламент (ЕО) 261/2004;
  • Включване на преддоговорни задължения в обхвата на директивата;
  • Право на преглед от физическо лице при използване на ИИ в решаването на спора;
  • Изискване АРС органите да разполагат с експерти с общо разбиране на частното право, особено в трансгранични случаи.

На 13 март 2024 г. Европейският парламент прие доклада като своя официална позиция на първо четене.

Позиция на Съвета и началото на преговорите

Съветът на ЕС разгледа досието в рамките на Работната група по защита на потребителите. На 25 септември 2024 г. мандатът за преговори беше одобрен. В своята позиция Съветът предложи:

  • Възстановяване на обхвата на директивата като приложим само към договорни задължения;
  • Премахване на предложението за обхващане на търговци, установени извън ЕС.

Комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите реши да започне междуинституционални преговори на 28 януари 2025 г., като решението беше обявено на 10 февруари 2025 г.

Първият тристранен диалог между Европейския парламент, Европейската комисия и Съвета се състоя на 20 февруари 2025 г. В хода на срещата институциите обмениха позиции и започнаха обсъждане на ключови въпроси, сред които:

  • Обхватът на директивата;
  • Участието на авиопревозвачи;
  • Задължението на търговците да отговарят на покана за участие в АРС;
  • Допълнителни ангажименти за АРС органи, търговци и държави членки.

Последна информация от обсъжданията

Според последни информации, споделяни от участници в тристранните преговори по предложените промени, се предвижда да има санкции за търговците, които не спазят изискването да отговарят на жалби, подадени в органи за АРС в рамките на предвидения за това срок. Все още се дискутира дали той да бъде 15 или 20 дни. Предложението на BEUC, е той да бъде 15 дни, а също и че липсата на отговор не може да се тълкува като отказ за участие в процедура.

Също така се дискутира, ако търговците отказват да се съобразят и изпълнят ангажименти по постигнато споразумение, да бъдат задължени писмено да обясняват причините за това. BEUC също така не се съгласява търговците да нямат задължение да информират потребителите на техните уебсайтове за правото им на достъп до АРС.

Следете за още новини в nais.bg  и в профилите в социалните мрежи на НАИС- Facebook и LinkedIn.

 
Публикувано на 23.05.2025г. Обратно в новини