ПОТРЕБИТЕЛСКА ЧИТАНКА: Какви измами дебнат потребителите от ЕС в онлайн пространството в условията на Covid-19?

Рубрика: Потребителска читанка

Европейската комисия е регистрирала, че с разпространението на новия вирус в ЕС недобросъвестни търговци рекламират и продават на потребителите продукти, като защитни маски, защитни шапки и дезинфектанти за ръце, за които твърдят, че предотвратяват или лекуват инфекции.

Ето някои от съветите, които тя отправя към европейските граждани, за да не стават жертва на подобни измами.

"Потребителите трябва да са предпазливи, ако в своята реклама или оферта търговците:

  • използват език или изображения, чрез които директно твърдят или по непряк начин се опитват да внушат, че даден продукт може да предотврати или лекува инфекция от COVID-19;
  • се позовават на самозвани лекари, медицински специалисти, експерти или други неофициални източници, които твърдят, че даден продукт може да предотвратява или лекува инфекция с новия вирус;
  • се позовават чрез наименование или лого на държавни органи, експерти на официална длъжност или международни институции, които уж са подкрепили твърденията за защитните или лечебните свойства, без да предоставят хипервръзки или препратки към официални документи;
  • създават усещане за недостиг, използвайки твърдения като „налично само днес“, „продава се бързо“ или други подобни;
  • информират за пазарни условия, използвайки твърдения като „най-ниската цена на пазара“, „единственият продукт, който може да лекува инфекции от COVID-19“ или други подобни;
  • използват цени, които са значително над обичайната цена за подобни продукти, защото техните продукти уж предотвратяват или лекуват инфекция от COVID-19."

Европейската комисия напомня на потребителите от ЕС, че националните правителства в Европа предоставят официални съвети въз основа на научните факти относно начините за предотвратяване на инфекция от COVID-19. Когато потребител попадне на неподкрепени с факти твърдения или на подвеждащи твърдения на онлайн платформа, той трябва да сигнализира за неподходящо съдържание към оператора на платформата. В резултат на писмено искане до Allegro, Amazon, Alibaba (AliExpress), Cdiscount, eBay, Facebook (Facebook, Facebook Marketplace, Instagram), Microsoft (Microsoft Advertising, Bing, LinkedIn), Google (Google Ads, YouTube), Rakuten, Wish и Verizon Media (Yahoo, HuffPost, AOL, TechCrunch), от комисаря по въпросите на правосъдието и потребителите Дидие Рейндерс за съдействие по темата, изброените фирми вече работят в тясно сътрудничество с органите за защита на потребителите за бързото премахване на такива практики в техните платформи

Съветът на ЕК към търговците е да действат отговорно – да се въздържат от гореспоменатите практики и да ги забранят, като вземат предвид всички инструкции и съвети на националното правителство във връзка с мерките за защита от COVID-19.

Подробности можеш да видиш на сайта на ЕК.

 

В рубриката „Потребителска читанка“, ще публикуваме още информация свързана с правата и защитата на потребителите от ЕС. Последвай ни в профилите на НАИС в  LinkedIn и Facebook, както и в страницата НОВИНИ  на nais.bg, за да  защитиш по-добре портфейла и интересите си като потребител.

 

Публикувано на 24.04.2020г. Обратно в новини