Асамблеята за алтернативно решаване на спорове е най-големият форум посветен на потребителското АРС в европейски мащаб. На тазгодишното издание, което се проведе онлайн на 28 и 29 септември 2021 взеха участие над 400 организации, посветени на потребителското решаване на спорове. Дискутираха се теми, свързани с възможностите, които предоставя и предизвикателствата, пред които ни изправя все по- интензивно дигитализиращите се потребителски пазари.
Изпълнителният директор на НАИС, г-жа Свилена Насалевска участва в дискусии за двете алтернативи пред развитието на потребителското решаване на спорове- чрез стимулиране на търговците да участват в такива структури или чрез задължаване, за да дадат повече възможности на клиентите си да решават проблеми във взаимоотношенията им. Г-жа Насалевска се изказва в дискусия относно ЗА и ПРОТИВ изкуствения интелект (ИИ) в АРС процедурата. В дискусията беше констатирано, че за да се въведе регулация, трябва да е ясно по какъв начин би могъл да се използва ИИ и реално да има натрупана практика. Също така, в бъдещето неминуемо ще се стигне до използването на ИИ в АРС, първоначално само под формата на чат-бот, но изключително и само за постигане на ефективност в процеси, в който има повторяемост, които не изискват изрична човешка намеса, но в никакъв случай за по-комплексни спорове, в които участието на медиатора не може да бъде заменено от машина.
В лични срещи с представители на АРС организации от Финландия и Испания, г-жа Насалевска се запозна с причините и мотивацията на търговците в тези държави да стават членове на АРС структури. И в двете държави е въпрос на престиж за една търговска фирма да решава споровете с недоволните си клиенти чрез АРС. Така се затвърждава доверието между фирми и потребители. Във Финландия се използва и метод на Blacklist, при който, компании, които системно отказват да се отзовават на покани на потребители да решават спорове, се публикуват на сайта на организацията.
Накрая събитието беше закрито с изказване на европейският комисар Дидие Райндерс, който отговори и на редица актуални въпроси, че АРС помага на търговците и потребителите да подобрят отношенията си и развият още по-голямо доверие помежду си. До края на 2022 Европейската комисия ще събере мнения и ще се консултира със страните членки, как да се подобри регулацията в областта на АРС и как да се обнови директива 2013/11/EU. Предстои консултиране с всички заинтересовани страни, как може ODR платформата на ЕС да стане по удобна за използване, да стане по-често посещавана и използвана от търговци и потребители. Все по-важна тема е да се подобри информираността на малките и средни предприятия относно ползите от АРС. Алтернативно решаване на спорове дава най-добри резултати при случаи с малка стойност на интереса около и под 200 лв, което е точно сферата на МСП. За спорове над 1000- 2000 лв ще се работи върху възможността за колективен иск, особено в транс-граничен мащаб. Също така, солиден тренд е, че АРС структурите в ЕС се обръщат към дигиталните технологии, за да се увеличи достъпността на услугата. Дидие Райндерс изрази особено задоволство и ентусиазъм относно дискусията за използването на изкуствен интелект в сферата на АРС, за балансирания подход към темата, който беше предложен дискусията. Текущата АРС асамблея не е края на процеса, а началото на път за развитие, който да разгръща възможностите за създаване и утвърждаване на доверието между потребители и търговци.
Следете рубриката Новини, на nais.bg за най-актуалното в областта на алтернативното решаване на спорове (АРС) между търговци и потребители.
Последвайте и профилите на НАИС в LinkedIn и Facebook, за да сте винаги в час с най-новото в областта на онлайн решаването на потребителски спорове.