Случвало ли ти се е докато си браузваш в нета да се появява реклама за намалена цена, на нещо, което искаш да си купиш и си гледал онзи ден в един онлайн магазин? Бързо влизаш в сайта гледаш, че цената е специално за теб конфигурирана и край- поръчваш си го.
Това е щастлива развръзка, защото все пак купуваш нещо, което ти е било необходимо.
Но има и друг вариант. Детето ти играе на твоя смарт телефон на някаква игра. По някое време разбираш, че сметката ти за телефона е набъбнала. Оказва се, че някой невинен електронен шампион е купувал бустери за играта. Не издържало детето на напрежението и напазарувало. Само 5 лв. Другата седмица пак така, после пак и накрая следва сериозен разговор.
Не му се карай много на детето. Понякога и ти може да се подхлъзнеш и да купиш някоя джаджа, дето си я видял във Фейса. Появила ти се е в дясно от стената на реклама, и то няколко пъти за последните 2 дена, харесала ти е. Междувременно са й намалили цената от 55 лв. на 35 лв. и не щеш ли, след 3 дена вече пристигнала в офиса ти. Само че, после се оказва, че не ти е трябвала толкова много, а на всичкото отгоре в друг сайт я има за 15 лв.
Кажи на половинката ти да не ти се кара много. Това не е защото си неразумен потребител, а защото ние хората имаме така наречената ограничена рационалност. Просто не сме машини, които взимат само добре обмислени решения, базирани на точни критерии, а правим холистичен избор, на база на информация, с която в момента разполагаме. Имаме кратък период на концентрация, възможности, време, ресурс и за това използваме така наречените евристични методи- общи правила, на базата, на които взимаме оптимални решения. Само че, по време на избора си сме рационално ограничени от различни видове когнитивни грешки. Ето някои от тях, които често допускаме като потребители:
Разбира се човешко е да се греши. Проблемът е, че специалистите, които създават умните алгоритми на онлайн магазините използват точно тези грешки и когато софтуерът събере информация, съответстваща на определен поведенчески модел, подсказващ, че сме склонни на дадена когнитивна грешка, ни залагат малки капани, за да се поддадем и дадем парите си.
Това не е толкова страшно, защото в края на краищата управлението на този процес е в наши ръце. Ние взимаме крайното решение. Просто трябва да сме наясно, когато ни се случва нещо такова, да спрем за момент и да помислим. Чак след това да взимаме решението за покупката.
Да не забравяме, че ние бихме могли да се възползваме по-най добрия начин от това, което изкуствения интелект прави за нас. Той ни спестява безкрайно ровене в мрежата като подбира за нас предложения, които може би ще ни харесат. Да бъдеш информиран за намалението на цена е хубаво нещо, особено ако следиш от известно време цените на продукта, който търсиш.
Но дори да сбъркаш, винаги имаш правото и опцията да се откажеш от услугата или върнеш стоката в 14 дневен срок. Това право ти го дава Законът за защита на потребителите. Стига продуктът/услугата да не е направен специално за теб, защото трудно се реализира такова нещо, ако се откажеш от него. Ако се колебаеш за нещо след покупката, не си доволен, чувстваш се излъган, винаги можеш да пуснеш жалба към търговеца. Дори това да не помогне, обърни се към Центъра за алтернативно решаване на потребителски спорове към Национална асоциация за извънсъдебни спогодби- НАИС. НАИС платформата ще препрати жалбата ти към търговеца и ще го покани да решите спора си в нея. Медиаторите ще се постараят да ви помогнат да намерите взаимноизгоден изход от ситуацията ви. Ако това не сработи, винаги можеш да подадеш жалба към КЗП.
В следващите статии от „Потребителска читанка“, ще разбереш в какви ситуации можеш да изпаднеш, поддавайки се на когнитивните грешки. Следи за тях на профилите на НАИС в LinkedIn и Facebook, както и в страницата НОВИНИ на nais.bg, за да защитиш по-добре портфейла и интересите си като потребител.