В първа и втора част на тази серия от съвети към потребителите как да подават жалби разгледахме опцията това да стане във вътрешен канал на фирмата или външен- някоя от електронните платформи nais.bg и ec.europa.eu/consumers/odr.
Сега ще разкажем кои органи могат да помогнат в решаването на спора по жалбата с търговеца.
Тези комисии са общи и секторни. Общите комисии покриват всички сектори на икономиката, вкл. туризма. Секторните комисии са в областта на електроенергията, ВиК услугите, електронни съобщения и пощенски услуги, автомобилен транспорт, ж.п. транспорт и др. При тези комисии, крайният резултат от разглеждането на спора е препоръка за решение. То не е задължаващо за двете страни, всяка от тях има право да не го приеме. Повече за помирителните комисии на КЗП можете да прочетете на сайта на Комисията за защита на потребителите kzp.bg.
В момента това е единствената алтернатива на помирителните комисии на КЗП и единствен орган, който разглежда потребителски спорове изключително и само онлайн. Това става чрез собствената онлайн платформа на Центъра за АРС НАИС- nais.bg, и чрез онлайн платформата за ОРС на ЕС- https://ec.europa.eu/consumers/odr.
Преговорите се подпомагат от трето, специално обучено за целта, независимо и безпристрастно лице- медиатор. Той има за цел не да дава решения в спора, а да стимулира страните да предлагат такива, да обединява спорещите около общите им интереси и да помогне за овладяването на емоциите. Медиаторът е длъжен да пази поверителността на споделената с него информация.
Процедурата по АРС има множество предимства пред търсенето на права по съдебен път.
АРС е безплатна за жалбоподателите, тя е бърза и ефективна, не отнема повече от 90 дни, съхранява взаимоотношенията между страните, което е важно особено, когато става дума за абонаментна услуга или за търговец, чиито продукти и услуги потребителя би искал да продължи да ползва.
Ако искаш да подадеш жалба срещу търговец, можеш да го направиш на nais.bg, като преди това си направиш регистрация тук.
Следи Новините на НАИС и по-специално рубриката „Потребителска читанка“, за още съвети и полезна информация относно правата ти и начините, по които алтернативното решаване на спорове – АРС могат да ти помогнат при спор с търговец.
Последвай и профилите на НАИС в LinkedIn и Facebook, за да си винаги в час с най-новото в областта на онлайн решаването на потребителски спорове.