НАИС присъства на срещата на международната организация Travel-Net в Прага

За пръв път от 2019 година насам, отново на живо, се състоя отдавна планираната среща на международната организация Travel-Net на органите от Европейски съюз и Великобритания за алтернативно решаване на потребителски спорове, свързани с транспортни услуги.

Като изпълнителен директор на Сдружение „НАИС“, в събитието, организирано в Прага се включи г-жа Свилена Насалевска.

Форумът се състоя в 3 сесии. В първата бяха обсъдени общи теми, една от които беше дискриминацията в публичния транспорт на потребители в неравностойно положение. Темата съдържа 2 аспекта- защитата правата им чисто като потребители, а втория с невъзможността им да се възползват пълноценно от транспортните услуги, така както могат останалите потребители, липсата на съоръжения или организация за тяхното асистиране, в някои случаи дори неглижиране на нуждите им. Количеството на жалби от потребители в неравностойно положение статистически не могат да натрупат критична маса, но в никакъв случай не трябва да се подценяват, защото не само, че техни основни права могат да бъдат сериозно нарушени, но и самата им сигурност при потребяване на услугите може да бъде застрашена. SOP, Германия, са поканили специално журналист, в неравностойно положение, за да разкаже от първо лице какво преживява такъв потребител, когато не се спазят изискванията за асистиране и осигуряване на необходимите съоръжения. Всички членове на форума се обединиха около идеята, че трябва да се положат повече усилия от АРС органите в тази посока.

Беше обсъдено и до каква степен пандемията е засегнала решаването на потребителски спорове, тяхното количество и типове, както и постепенното завръщане към нивата отпреди Covid-19.

Представител на чешката компания kiwi.com направи презентация с разяснения за процесите, които стоят в основата на услугата на известната платформата за комбиниране на полети. Участниците в срещата направиха предложения за по-добро информиране в интерфейса на платформата към потребителите относно факта, че за всеки полет с различна авиокомпания се сключва отделен договор и ако се появи проблем се решават отделни диспути с тези компании, както и че казусите могат да бъдат под различни юрисдикции.

Във втората сесия участниците се разделиха по групи, дискутиращи теми от 3 основни типа транспортни услуги – железопътни, авиационни, пакетни пътувания. В групата по авиация, в която участва г-жа Насалевска, бяха обсъдени случаи, касаещи причини за отмяна на полети, свързани със заболяване от Ковид на член от екипажа и дали тези случаи трябва да се третират различно от всички останали случаи на заболявания. Беше дискутирана и темата за изпускане на полет от потребителите или отказ от бординг поради недостатъчното време за транзит и случаите, в които това може да е причина за отсъждане от страна на съда в полза на потребителя.

Беше споделен интересен и реален казус от практиката на АРС орган, при който семейство не успява да се прибере от почивката си и остава на карибски остров заради Covid ограниченията. Авиокомпанията е предложила алтернативно летище за излитане на клиентите си, но доста отдалечено, като отказва да плати разходите за придвижването им към него. Семейството отказва да търси начини за придвижване за собствена сметка, тъй като нямат вина за ситуацията. Така хората изкарват 9 месеца на Карибите и изискват от компанията да заплати престоя им. След дълги спорове, крайният резултат е, че за да избегне по-високи глоби и репутационни щети, авиокомпанията се съгласява да покрие разходите на семейството.

В трета сесия бяха дискутирани бъдещи планове на Travel-Net, следващи действия, честота и начини за провеждане на последващи срещи.

Ако си потребител и искаш да подадеш жалба срещу търговец, можеш да го направиш напълно безплатно в онлайн платформата на Център за АРС nais.bg и да преговаряш с търговеца чрез.

Ако си търговец и искаш да решаваш споровете с потребителите си бързо лесно и изцяло онлайн, можеш да се регистрираш като търговец в онлайн платформата на НАИС на nais.bg- тук.

Следете рубриката Новини, на nais.bg за най-актуалното в областта на алтернативното решаване на спорове (АРС) между търговци и потребители.

 

Последвайте и профилите на НАИС в   LinkedIn и Facebook, за да сте винаги в час с най-новото в областта на онлайн решаването на потребителски спорове.

 

 

 
Публикувано на 01.06.2022г. Обратно в новини