Потребителска читанка: Какво представляват Dark Patterns или Тъмните модели и защо трябва да знаем за тях?- Част 1

Рубриката Потребителска читанка предлага интересни и полезни четива за всички потребители.  Този път решихме да споделим повече за една тема, която не е засегната достатъчно от законодателството и тепърва се проучва, за да се разбере, доколко това е нужно.

Случвало ли ти се е, влизаш в сайт, защото търсиш нещо, но вместо веднага да го намериш ти се изпречва на екрана голям pop-up прозорец със съобщение за бисквитки и единствената ти бърза опция е да се съгласиш да ти закачат бисквитките, иначе трябва да четеш купища информация, за да разбереш как да не ги приемеш? Досадно, нали. А на колко безплатни оферти се хвърли, разрешавайки да разполагат с данните ти? Сигурно са доста, защото не си прочел текста с дребните буквички, ако изобщо го е имало. А пробвала ли си да си терминираш акаунта в голяма търговска платформа или социална мрежа? Пътят до намирането на правилното място с бутона, от който можеш да го направиш или данните за връзка с отдела, от който трябва да го поискаш може да бъде много труден, дори неоткриваем.

Наскоро нашумя много един документален филм,The Social Dilemma, в който професионалисти в областта на изкуствения интелект и UX дизайна разказват какви прийоми се използват само и само да бъдат задържани потребителите в дадения сайт, мрежа или приложение и да бъдат облъчвани с реклами или подтиквани да похарчат пари.

Зад всичко това се крият механизми, които вече открито се наричат dark patterns или в превод на български- тъмни модели. Вече писахме за тях в ТВОЯТА BIG DATA КАТО ПОТРЕБИТЕЛ МОЖЕ ДА ПРЕДСКАЖЕ ОТ КАКВО ИМАШ НУЖДА, но тук разширяваме вече темата.

Дефиниция за dark patterns или тъмни модели

Ако трябва да ползваме дефиниция, първата такава е дадена от UX дизайнера Хари Бригнъл в сайта си darkpatterns.org. Според нея тъмните модели са трикове, използвани от уебсайтовете и приложенията, за да те накарат да направиш неща, които не си смятал да правиш. Човекът е искал чрез този сайт да накара хората да се замислят, че има такова нещо като тъмни модели и по този начин да изостри вниманието им към прекалено хубави оферти, лесния избор, който сайтовете предлагат и други подобни капани.

 

Във втората част на тази публикация в рубриката Потребителска читанка ще прочетеш защо трябва да говорим за dark patterns. Следи за нея в Новините на nais.bg

Източници:

https://www.acm.nl/sites/default/files/documents/2020-02/acm-guidelines-on-the-protection-of-the-online-consumer.pdf

https://arxiv.org/pdf/2101.04843.pdf

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3472316

 
Публикувано на 07.03.2022г. Обратно в новини