Рубриката Потребителска читанка предлага интересни и полезни четива за всички потребители. Този път решихме да споделим повече за една тема, която не е засегната достатъчно от законодателството и тепърва се проучва, за да се разбере, доколко това е нужно.
Случвало ли ти се е, влизаш в сайт, защото търсиш нещо, но вместо веднага да го намериш ти се изпречва на екрана голям pop-up прозорец със съобщение за бисквитки и единствената ти бърза опция е да се съгласиш да ти закачат бисквитките, иначе трябва да четеш купища информация, за да разбереш как да не ги приемеш? Досадно, нали. А на колко безплатни оферти се хвърли, разрешавайки да разполагат с данните ти? Сигурно са доста, защото не си прочел текста с дребните буквички, ако изобщо го е имало. А пробвала ли си да си терминираш акаунта в голяма търговска платформа или социална мрежа? Пътят до намирането на правилното място с бутона, от който можеш да го направиш или данните за връзка с отдела, от който трябва да го поискаш може да бъде много труден, дори неоткриваем.
Наскоро нашумя много един документален филм,The Social Dilemma, в който професионалисти в областта на изкуствения интелект и UX дизайна разказват какви прийоми се използват само и само да бъдат задържани потребителите в дадения сайт, мрежа или приложение и да бъдат облъчвани с реклами или подтиквани да похарчат пари.
Зад всичко това се крият механизми, които вече открито се наричат dark patterns или в превод на български- тъмни модели. Вече писахме за тях в ТВОЯТА BIG DATA КАТО ПОТРЕБИТЕЛ МОЖЕ ДА ПРЕДСКАЖЕ ОТ КАКВО ИМАШ НУЖДА, но тук разширяваме вече темата.
Ако трябва да ползваме дефиниция, първата такава е дадена от UX дизайнера Хари Бригнъл в сайта си darkpatterns.org. Според нея тъмните модели са трикове, използвани от уебсайтовете и приложенията, за да те накарат да направиш неща, които не си смятал да правиш. Човекът е искал чрез този сайт да накара хората да се замислят, че има такова нещо като тъмни модели и по този начин да изостри вниманието им към прекалено хубави оферти, лесния избор, който сайтовете предлагат и други подобни капани.
Във втората част на тази публикация в рубриката Потребителска читанка ще прочетеш защо трябва да говорим за dark patterns. Следи за нея в Новините на nais.bg
Ако искаш да подадеш жалба срещу търговец като потребител и да решиш спора си с него чрез АРС, можеш да го направиш в онлайн платформата на НАИС- nais.bg
Източници:
https://www.acm.nl/sites/default/files/documents/2020-02/acm-guidelines-on-the-protection-of-the-online-consumer.pdf
https://arxiv.org/pdf/2101.04843.pdf
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3472316