Рубрика: Потребителска читанка

В предишната публикация, „Личните ти данни са съкровище за бизнеса“, от нашата „Потребителска читанка“ разказахме за начина, по който могат да бъдат използвани личните данни на потребителите онлайн и отворихме темата за огромните масиви от данни или както ги наричат- big data.

 

Съвременните технологични разработки дават възможност на бизнеса big data-та, която се събира от потребителите в онлайн пространството, да става все по-подробна,  да се обработва все повече и на базата на нея да се правят повече и все по-фокусирани прогнози за потребителското поведение.

Например търговците са все по-добре информирани за личните ти предпочитания и избор, в някои случаи дори знаят по-добре от теб какво ти е необходимо. Такива прогнози са например:

  • Nowcasting – предсказване за днес, за най-близкото бъдеще и за най-скорошното минало (в икономиката). Пример: Бизнес забелязва от трафичните данни, че друго приложение на социална медия изведнъж става много популярно.
  • Прогнозни анализи – например, когато бизнесът използва анализи, за да идентифицира голяма вероятност потребител, който е закупил продукт X през последния месец, също да закупи продукт Y. Този метод за анализ е част от анализа на big data.

Ще кажеш, „Че защо ни е да прогнозираме настоящето, а още повече пък близкото минало? Нали го виждаме?“. Ако живееш в Канзас, където може да се заформи много бързо торнадо и да помете стотици къщи, nowcasting-а може да ти спаси живота. Използва се в метеорологията, а също и в икономиката. Чрез nowcasting се правят прогнози за бъдещи промени в БВП на държавите и на базата на тях централните банки взимат решения за краткосрочнана и дългосрочната си фискална политика.

Ако пък си фен на киното, може би си спомняш Minority Report (Специален доклад) с Том Круз, където на момента се прогнозираше поведението на всеки един човек. Не ти ли напомня на nowcasting. Подобно нещо се случва и в последния сезон на Westworld, по HBO, в който супер компютър наречен Rehoboam, на базата на прогнозни анализи, съвсем точно прогнозираше бъдещето на хората и определяше съдбите им.

Да се върнем към реалността, обаче. Оказва се, че методи като nowcasting и прогнозни анализи оказват влияние върху поведението на потребителите. Това има плюсове и минуси. Може да ти предложи чашата, която търсиш на много хубава цена и да си я купиш изгодно. Можеш да намериш дома на мечтите си, точно, в момента, когато търсиш жилище. Можеш да отидеш на почивка супер изгодно, защото анализът е показал на туристическата агенция, че гледаш снимки от онова екзотично място, на което все не се решаваш да отидеш, защото не ти е по джоба. В момента, в който има екскурзия на голяма промоция, агенцията ти я оферира, а ти си най-щастливия човек на света в този момент, защото вече можеш да изпълниш  желанието си- твоето и на семейството.

Но, в някои ситуации,  тези прогнози могат да се използват за така наречените dark patterns (тъмни модели) към хора, които са податливи.

Dark patterns са потребителски интерфейси, които са проектирани по такъв начин, че да оказват негативно влияние върху потребителя и да го накарат да вземе желаното от бизнеса решение, което не винаги е в полза на първия.

Ако мъжът се е върнал вкъщи с футболна топка, закупена онлайн в офиса, под давление на световното първенство, което тече в момента и упорито атакуващата го реклама в любимия му спортен сайт, и после се окаже, че няма намерение да тренира с нея, и че тая придобивка е тотално излишна за семейния бит, не му се карай много- той е паднал невинна жертва на dark pattern. Спомни си как докато гледаше на компютъра онзи сериал и цъкаше на телефона си купи червило, същото като на главната героиня, дето приятелките ти казаха, че те стои странно, но не е чак толкова лошо и ти спря да го носиш. Тогава пак онзи dark pattern се е спуснал от приложението на телефона върху съзнанието ти.

Тези двете хипотези са на шега, но наистина, човек трябва да си дава сметка, когато прави импулсни покупки онлайн или пък се съгласява с използването на личната му информация, без да чете подробностите.

Следи за следващата публикация от „Потребителска читанка“, където ще разкажем какво е персонализация и по какъв начин тя може да вреди или помага на потребителите, на профилите на НАИС в  LinkedIn и Facebook, както и в страницата НОВИНИ  на nais.bg.

Публикувано на 19.06.2020г. Обратно в новини