Потребителска читанка: Персонализация за потребителя, „за“ и „против“

Рубрика: Потребителска читанка 

В предишната публикация, „Твоята big data като потребител може да предскаже от какво имаш нужда, от нашата „Потребителска читанка“ начина, по който може да се използва big data на потребителите. Показахме тъмните и светли страни на nowcasting-а и прогнозните анализи.

Сега ще разкажем за персонализацията и приложението и в онлайн търговията.

 

Дигиталната среда дава възможност на бизнеса да опознае много по-добре и то предварително предпочитанията и поведението на потребителя, в сравнение със стандартните магазини в офлайн среда. Освен това онлайн платформите са все по-способни да предвидят причините, поради които потребителят се обръща към тях. Това им дава възможност да имат не само по таргетиран подход към индивидуалния клиент, но също така да дават по-добре конфигурирани условия и цена.

За онлайн бизнеса е лесно да персонализира реклама или оферта до голяма степен, дори ако потребителят е в „контакт“ с бизнеса за първи път. Онлайн фирмите могат теоретично да произвеждат уникална оферта за всеки потребител.

Всички тези видове индивидуални различия се наричат персонализиране.

Персонализирана реклама или персонализирана оферта може да бъде от полза за потребителя, ако отговаря на действителните интереси и предпочитания на този потребител.

Но бизнесът може също така да използва знанията си за потребителя по недобронамерен начин, не изцяло в негова полза.

Един пример за персонализирана оферта, изискваща сравнително малко предварително познаване на потребителя, е показването на по-скъпи продукти на човек, живеещ в пощенски код, съдържащ предимно скъпи частни домове. Друг пример е бизнес, който показва по-скъпо настаняване на своя сайт за пътуване на потребител, който използва скъп компютър или телефон, от който достъпва уебсайта.

В обратния случай, потребител- член на схемата за лоялност на даден бизнес (като клиентска карта или спестовна схема) може да получи персонализирани отстъпки въз основа на предишно поведение или интереси при покупка, в подходящия и желан от него момент.

В единия случай практиката не е в полза на клиента, в другия пък е. При всички положения, чети текстовете за личните данни, какво разрешаваш да бъде правено с тях- дали да се използват за оферти, маркетинг, поднасяне на новини преди всички и т.н. Решението е твое, не бързай, съобразявай, преценявай.

Следи за следващата публикация от „Потребителска читанка“,  на профилите на НАИС в  LinkedIn и Facebook, както и в страницата НОВИНИ  на nais.bg.

Публикувано на 21.06.2020г. Обратно в новини