Потребителска читанка: Какво да проверяваме преди онлайн покупка?

Случвало ли ви се е, докато си браузвате в Instagram да ви излизат публикации на някакви онлайн магазини, със супер приятни дрешки, обувки, яки технически джаджи и т.н.?

Кликате да видите какво още има магазина и оставате без думи какви интересни неща се предлагат, при това при доста сносни цени. Ако побързате да поръчате, без да огледате по-подробно онлайн магазина, възможно е пратката изобщо да не пристигне. Същото може да се случи при покупка от човек в някоя социални мрежа или посредническа платформа, с множество продавачи- физически лица.

За съжаление при такава ситуация дори център за алтернативно решаване на спорове като НАИС не може да бъде полезен. За покупки от нелегитимни онлайн магазини или от случайни хора във Facebook, или Instagram, нито КЗП може да направи проверка за спазване изискванията на ЗЗП, нито НАИС може да решава спор, поради простата причина, че продавачът е неизвестен.

За това искаме да споделим няколко съвета какво да проверявате преди онлайн покупка.

На първо място, не купувайте от хора, физически лица в социалните мрежи и посреднически платформи без да сте проучите рейтинга на продавача. Гледайте да има голямо количество отзиви и сравнително висок рейтинг.

Ако продавачът е физическо лице, осъзнайте, че това носи риск. Препоръчително е да направите лично приемо-предаване на стоката, за да имате възможност да се откажете от нея, в случай, че нещо не е наред.

Ако се каните да пазарувате от онлайн магазин, който не ви е познат, проверете няколко неща:

  1. Има ли политика за поверителност- там обикновено пише точното наименование на фирмата и ЕИК. Проверете фирмата в търговски регистър, дали е реална. Политиката обикновено е във footer-а на сайта, това е най-долната зона, често пъти в по-тъмен цвят.
  2. Вижте дали има ли общи условия, публикувани на сайта. Също стои във footer най-често.

Ако в политиката за поверителност и в общите условия фигурира само домейна или уеб адреса, това означава, че фирмата се прикрива.

  1. Проверете в общите условия дали има линк към КЗП и линк към европейската платформа за решаване на спорове- ОРС , който би могъл да бъде и във footer-а на сайта.
  2. Потърсете в текста информация за това дали търговецът е асоцииран член на НАИС и дали има линк към сайта ни nais.bg. Ако твърди, че е член на НАИС, но не фигурира в списъка на асоциирани членове на сайта на НАИС, значи се възползва неправомерно от марката на нашата асоциация, която се свързва с лоялно отношение към потребителите. Ще ви бъдем благодарни, ако ни пишете при такива случаи.
  3. Търсете адрес, мейл адрес и телефонен номер за контакт на фирмата. Наличие на контактна форма само, не е достатъчно. Търговецът е длъжен да посочи телефонен номер и мейл адрес на сайта си.
  4. Проверете политиката за връщане на стоки, за правото на гаранции и рекламации, как се връща стоката, как се заменя и разбира се срокът на доставка. Ако не се предвиждат такива права, значи нещо не е наред.
  5. Проверете дали в общите условия е упоменато, че имате право на отказ от покупка в рамките на 14 дни, начин на връщане на продукта, както и срока за връщане на парите. Ако не е упоменато това ваше право като потребители, не се доверявайте на този търговец. В общия случай, потребителят поема разходите за връщане на стоката.
  6. Всички текстове трябва да са на български език.
  7. Цената за доставка, трябва да се посочва отделно от цената на продукта, както и да се посочи начина на плащане.

Тук списъкът може да продължи, но това са общо взето, основни неща. Ако всички тези реквизити са налични, значи фирмата е спазила изискванията на закона и можете спокойно да пристъпите към покупка.

Ако поне една от тези точки не е изпълнена, по-добре потърсете друг доставчик. Наличието на прекалено ниски цени, в сравнение с други онлайн магазини, също е повод да направите щателна проверка на сайта и търговеца, преди да се впуснете в евтино пазаруване.

Повече информация, относно правата ви като потребители можете да прочетете тук. От 1.01.2022 ще влезе в сила нов закон, който също урежда потребителски права, а именно ЗАКОН ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ЦИФРОВО СЪДЪРЖАНИЕ И ЦИФРОВИ УСЛУГИ И ЗА ПРОДАЖБА НА СТОКИ.

Ако все пак сте попаднали на търговец, при сделка с който нещата не са се получили според очакванията ви, можете да подадете жалба и да опитате да се разберете с него чрез директни преговори или с помощта на медиатор в онлайн платформата на НАИС. Жалбата можете да подадете на nais.bg.

Ако сте търговец на дребно и имате спор по сделка с ваш клиент, регистрирайте се при нас и предложете на клиента си да го решете бързо, удобно и изцяло онлайн, сами директно с клиента или чрез АРС процедура, с помощта на наш специалист- медиатор.

Следете Новините на НАИС и по-специално рубриката „Потребителска читанка“, за още съвети и полезна информация относно вашите права и начините, по които алтернативното решаване на спорове – АРС могат да ви помогнат при спор с търговец.

Последвайте и профилите на НАИС в  LinkedIn и Facebook, за да сте винаги в час с най-новото в областта на онлайн решаването на потребителски спорове.

 
Публикувано на 20.09.2021г. Обратно в новини