Потребителска читанка: Какво представляват Dark Patterns или Тъмните модели и защо трябва да знаем за тях?- Част 3

В първа част на тази публикация, демонстрирахме как всеки се сблъсква с dark patterns, защото те са станали част от нормалното функциониране на повечето платформи и сайтове, и дадохме дефиниция за тях. Във втората част отговорихме на въпроса защо трябва да говорим за тях, след като толкова много сме свикнали с употребата им. Сега ще разкажем повече за вредата от тъмните модели и техните характеристики.

Вредата от тъмните модели

Ако си казваш сега, „какво пък толкова“ и „чак пък толкова, хайде сега“ можем да посочим поне няколко типа вреда.

На първо място има икономическа вреда- подведен от тъмен модел, можеш да си купиш нещо, което не е толкова добро като характеристики или цена, а в същото време точно това, което ти трябва да го подминеш и после да се дразниш, че си взел прибързано решение. Ако е футболна топка, добре, ама ако е телевизор или почивка в стая, дето ти е било противно да се връщаш да спиш в нея в единствените 7 дена почивка, които си си позволил през годината, какви ще са последствията за теб и семейството ти?

В същото време, по-добрата фирма, която е била лоялна и не е ползвала такъв модел, губи твоите пари, а ти помагаш но онези, които са ти приложили подмамващи трикове. Да не говорим, че така може да се подкопава цялостно реномето на индустрията от множество злодеятели на пазара, какъвто е случаят с голяма част брокери за недвижими имоти, набиращи клиенти, чрез фалшиви реклами за привлекателни имоти, които отдавна не са на свободния пазар.

А най-необозримото, което може да ти се случи, е да похарчиш 2 часа неусетно за еднообразна електронна игра, предоставяйки цялата си лична информация, с която ще те манипулират впоследствие, вместо да поговориш с детето си, с приятел, който има нужда от теб точно в този момент или да прочетеш книга.

Замисли се, дали начина, по който гласуваш не може да бъде повлияят от това какво ти сервират социалните мрежи в последния месец преди изборите. Вече беше доказано как решението за Brexit на много британци е било повлияно чрез интернет или как президентските избори в САЩ през 2016 са били манипулирани от Cambridge Analytica. Същите тъмни модели се използват точно за тези цели.

Стига се дотам, че самите устои на демокрацията могат да бъдат разклатени. А какво да кажем за информационната или така наречената кибер война, която се води паралелно с реалната в Украина.

Ето няколко характеристики на тъмните модели, които учените са засекли при проучванията:

Асиметричност. Касае се за това, че тъмните модели налагат неравна тежест върху възможните избори, представени на потребителя. Опциите, които благоприятстват търговеца са представени открояващо се, докато тези, които са в полза на потребителя са невзрачни или дори скрити зад няколко клика и ровене из сайта. Тази характеристика е много разпространена при интерфейси за съгласие. Може да се използват дори завоалирани изрази с двойно отрицание, които са по-сложни и изискват повече логическа мисъл, усилие и време за асимилиране. Друг начин е залагане на чувство за вина в единия от изборите с израз от типа „Наистина ли се отказвате от 20% отстъпка, която изтича утре?“.

Прикритост. Тези модели подтикват потребителя към  определени опции и резултати, прикривайки механизма на влияние, който прилагат. Това се постига чрез възползване от когнитивните грешки, които всички хора допускаме понякога или чрез влияние върху визуалните възприятия на потребителя. „Само 1 стая има останала в този хотел, побързайте с резервацията“. Това че хотелът е листнал само 4 стаи в платформата за резервации, за да не плаща големи такси, не означава, че всичките му стаи са свършили.

Измама. Ако онлайн търговец ти натрапва фалшиви твърдения и удобно пропуска важна информация  като таймер, който отброява времето до края на промоцията, но впоследствие разбираш, че той все се подновява, това си е измама. Даже е нелоялна практика и Законът за защита на потребителите има специални разпоредби за подобни неща. При проучване е установено, че 40% от наблюдаваните таймери в такива онлайн магазини или се рестартират при зануляване или просто липсва съответствие с периода на промоцията.

Прикриване на информация. Тук става дума за забавяне представянето или неясното представяне на важна информация. Купуваш си нещо от онлайн магазин и се оказва, че си се абонирал за техния бюлетин. Имало някъде отметка за съгласие, ама не било за съгласие, а за несъгласие и ако не кликнеш там, не се отписваш от абонамента.

Рестрикция. Този тип модели намаляват или даже премахват опции. Ако не се съгласиш, няма да ползваш сайта. Например,  ултиматум в голям прозорец да си изключиш  приложението, което блокира pop-up реклами, иначе няма да видиш информацията от сайта, която те интересува.

Неравностойно третиране. Много разпространено в гейминга. Не можеш да напреднеш в играта, ако не си купуваш редовно някакви бустери. Седиш на едно и също досадно ниво, докато не усетят, че те губят като играч и те пуснат на следващото ниво. В същото време, тези които чат-пат купуват по нещо, напредват по-бързо от теб.

В следващата, четвърта част на публикацията, ще разкажем защо са толкова ефективни тъмните модели и ще ги групираме. Следи за нея в  Новините на nais.bg

Източници:

https://www.acm.nl/sites/default/files/documents/2020-02/acm-guidelines-on-the-protection-of-the-online-consumer.pdf

https://arxiv.org/pdf/2101.04843.pdf

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3472316

 
Публикувано на 14.03.2022г. Обратно в новини