Потребителска читанка: Какво представляват Dark Patterns или Тъмните модели и защо трябва да знаем за тях?- Част 4

В първа част на тази публикация, демонстрирахме как всеки се сблъсква с dark patterns, защото те са станали част от нормалното функциониране на повечето платформи и сайтове, и дадохме дефиниция за тях. Във втората част отговорихме на въпроса защо трябва да говорим за тях, след като толкова много сме свикнали с употребата им.  В трета част разказахме повече за вредата от тъмните модели и техните характеристики. Сега идва ред да обясним защо тези тъмни модели са толкова ефективни и деструктивни. Ще ги разпределим в групи, за да ни е по-лесно да ги идентифицираме.

 

Защо са толкова ефективни и деструктивни тъмните модели?

Dark patters използват рационалната ограниченост, която е присъща за човека, включваща когнитивни грешки или слабостите на някои потребители- деца, възрастни, хора в неравностойно положение,  както и евристични модели. За ограничената рационалност можеш да прочетеш в нашата публикация ПОТРЕБИТЕЛСКА ЧИТАНКА: КАКВО Е ОГРАНИЧЕНА РАЦИОНАЛНОСТ И ЗАЩО Е ВАЖНО ДА ЗНАЕМ ЗА НЕЯ?.

Така че, време е да ги посочим и определим тези тъмни модели, за да ги разпознаваме, когато ни ги прилагат.

Таксономия на тъмните модели

  • Прокрадване в кошницата (sneak into basket), още наричан Хамелеонска стратегия (Chameleon Strategy), продажба по инерция (inertia selling) или таксуване на негативна опция (negative option billing). Това се случва по време на customer journey, като някакъв продукт се прокрадва като допълнително избран в кошницата, без реално да сме го поискали или ни подмамва да вземем още нещо, просто защото е на страшна промоция или пък е много евтино, без да ни трябва кой знае колко. По този начин, с някаква малка сума нашата сметката нараства, но печалбите на онлайн магазина драстично се покачват, заради критичната маса на подведените потребители. Ако се чудиш какво е customer journey, можеш да прочетеш в публикацията НАРЪЧНИК ЗА ТЪРГОВСКИ ЛИДЕРИ: КЪДЕ В СХЕМАТА НА CUSTOMER JOURNEY СТОИ АРС – ЧАСТ 1
  • Предотвратяване на сравнението (comparison prevention) или още наречено замъгляване на сравнението (comparison obfuscation), е практика, при която се пречи на потребителя да сравни цената с тази на друг продукт и по този начин се предотвратява взимането на рационално решение за покупката от потребителя. Ако ти се е случвало, така да ти таксуват дадена услуга, я от телеком оператор или електроснабдяване, че да не можеш да разбереш за какво колко плащаш и се чудиш има ли смисъл да сменяш доставчика или не, това е подобно нещо.
  • Погрешно насочване (misdirection) или също отклоняване на вниманието (attention diversion) или естетическа манипулация. Вниманието на потребителя се насочва умишлено към някаква опция, за да се отклони от друга. Това може да се направи с някакви цветови кодове, уголемяване на шрифтове, така че да видиш по-лесно другата опция, а по-изгодната за теб да не я забележиш. Ти не искаш да се абонираш за информационен бюлетин на сайт, който посещаваш случайно и за малко, но грамадния досаден прозорец,  ти предлага ясно открояващ се бутон YES, че приемаш да се абонираш, добре очертан и видим и сиво, полупрозрачно NO, че не приемаш, който изглежда така, сякаш не можеш да му поставиш отметка.

В следващата, пета част на публикацията, продължаваме с групирането на тъмните модели. Следи за нея в  Новините на nais.bg

Източници:

https://www.acm.nl/sites/default/files/documents/2020-02/acm-guidelines-on-the-protection-of-the-online-consumer.pdf

https://arxiv.org/pdf/2101.04843.pdf

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3472316

 
Публикувано на 19.03.2022г. Обратно в новини