Потребителска читанка: Какво представляват Dark Patterns или Тъмните модели и защо трябва да знаем за тях?- Част 6

В първа част на тази публикация, демонстрирахме как всеки се сблъсква с dark patterns, защото те са станали част от нормалното функциониране на повечето платформи и сайтове, и дадохме дефиниция за тях. Във втората част отговорихме на въпроса защо трябва да говорим за тях, след като толкова много сме свикнали с употребата им.  В трета част разказахме повече за вредата от тъмните модели и техните характеристики. В четвъртата обяснихме защо тези тъмни модели са толкова ефективни и деструктивни и започнахме да ги разпределяме в групи, за да ни е по-лесно да ги идентифицираме. Разяснихме какво значи Прокрадване в кошницата (sneak into basket), Предотвратяване на сравнението (comparison prevention) и Погрешно насочване (misdirection). После разказахме какво представляват моделите Примамване и превключване (bait and switch), Потвърждаване чрез посрамване (Confirmshaming), Рамкиране (framing) и Скрита реклама (disguised advertisements). Не спираме дотук, защото dark patterns са много и разнообразни. Виж още какви има.

Таксономия на тъмните модели

  • Леснота (ease), кръстен на ease bias, тип когнитивна грешка при която избираш лесното, вместо разумното. Съгласяваш се с политиката за бисквитки, защото точно сега не ти се занимава да кликаш бутон, където ще четеш дълъг текст и обяснения как да изключиш всички или част от бисквитките. Ако ти предлагат Learn More линк, когато те карат да се съгласиш да ти следят географското местонахождение чрез някое приложение, може би си заслужава да го кликнеш и да откажеш да споделяш тази информация, нищо че има много за четене и разяснения.
  • Скрита информация (hidden information), се отнася за опции или действия, които са подходящи за теб, но всъщност не се намират лесно и веднага. Може да са изписани с дълъг текст с дребен шрифт. Друг вариант е опцията да се откажеш от нещо да изглежда невъзможна. Много драстична форма на този тъмен модел е да прикрият възможността за промяна на настройките чрез икона, която се вижда само при ховър на мишката върху нея.
  • Настройки по подразбиране (default settings). Това не винаги е точно тъмен модел, но е добре да се оглеждаш за отметки, сложени предварително. Може да се окажеш, абонирана за бюлетин, който те спамва всеки ден, ако не си внимателна. Още по-зле е, ако този бюлетин има такъв дизайн, че още при виждане на subject, да ти вменява страх или вина. „Имаш косми по краката? Ужас, ще си останеш single цял живот!“
  • Принудително продължаване (forced continuity) Дразниш ли се, когато искаш да тестваш дадена услуга, те са ти дали да го направиш безплатно, но ти искат и данните на кредитната карта? Точно за това става дума тук. Аз така спрях да ползвам iPhone завинаги. За да ми пуснат update, искаха да си дам данните за кредитна карта. Още по лошо при този тъмен модел е, когато ти се абонираш за месец безплатно ползване, карат те да си дадеш данните за кредитната карта и после без да те предупредят, започва да идва сметка с месечни плащания, просто защото си забравил, че срокът с безплатното е минал и е трябвало да изключиш абонамента.
  • Принудително разкриване (forced disclosure) или изнудване чрез сигурността (safety blackmail) имаме, когато безплатна (freemium) или евтина услуга изисква допълнително или излишно разкриване на лични данни, за целите на услугата. Пак се сещам за съгласието да споделяш географско местоположение, за да ползваш приложение, което ти прави снимките смешни като карикатури. За какво им е да знаят къде се намираш? За да ти изскачат реклами, които са като за твоя квартал. От друга страна, ако ще се случва това, по-добре да са таргетирани.
  • Принудително действие и спешност (captive audience или the milk factor). Става дума за начин да те накарат да извършиш конкретно действие сега и тук, за да придобиеш или продължиш да имаш достъп до желана от теб функционалност. Бързаш да грабнеш хубава цена, защото днес свършва Черният петък, обаче тоя онлайн магазин ти скрива половината екран със предложение да се съгласиш с бисквитки, което ако не желаеш да приемеш, ще загубиш половин час да търсиш къде да ги изключиш тия бисквитки и как да не приемеш, с което можеш да изпуснеш промоцията.

 

В следващата, седма част на публикацията, продължаваме с групирането на тъмните модели. Следи за нея в  Новините на nais.bg.

Ако искаш да подадеш жалба срещу търговец като потребител и да решиш спора си с него чрез АРС, можеш да го направиш в онлайн платформата на НАИС- nais.bg

Източници:

https://www.acm.nl/sites/default/files/documents/2020-02/acm-guidelines-on-the-protection-of-the-online-consumer.pdf

https://arxiv.org/pdf/2101.04843.pdf

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3472316

 
Публикувано на 04.04.2022г. Обратно в новини