В първа част на тази публикация, демонстрирахме как всеки се сблъсква с dark patterns, защото те са станали част от нормалното функциониране на повечето платформи и сайтове, и дадохме дефиниция за тях. Във втората част отговорихме на въпроса защо трябва да говорим за тях, след като толкова много сме свикнали с употребата им. В трета част разказахме повече за вредата от тъмните модели и техните характеристики. В четвъртата обяснихме защо тези тъмни модели са толкова ефективни и деструктивни и започнахме да ги разпределяме в групи, за да ни е по-лесно да ги идентифицираме. Разяснихме какво значи Прокрадване в кошницата (sneak into basket), Предотвратяване на сравнението (comparison prevention) и Погрешно насочване (misdirection). После разказахме какво представляват моделите Примамване и превключване (bait and switch), Потвърждаване чрез посрамване (Confirmshaming), Рамкиране (framing) и Скрита реклама (disguised advertisements). След това дойде ред на Леснота (ease), Скрита информация (hidden information), Настройки по подразбиране (default settings), Принудително продължаване (forced continuity), Принудително разкриване (forced disclosure), Принудително действие и време (captive audience или the milk factor). Не спираме дотук, защото dark patterns са много и разнообразни. Виж още какви има.
Таксономия на тъмните модели
- Награди и наказания (rewards and punishments) имаме, когато потребителите са награждавани или наказвани за избора си. Например, искаш да четеш вицовете на bg, обаче не искаш да приемеш бисквитките. Няма проблем, направили са го лесно. Обаче всеки път като зареждаш сайта, съобщението излиза в центъра на екрана и ти всеки път трябва да правиш 2 до 3 клика, за да откажеш. А на последния pop-up прозорец, даже малко се двоумиш какво трябва да натиснеш, за да откажеш окончателно. Ако не ти се занимава с тая досадна процедура всеки ден, накрая се предаваш,приемаш всички бисквитки и получаваш наградата - забавление.


- Спамене на приятели (friend spam)- ново приложение, което инсталираш на телефона ти, те пита за достъп до контактите ти. Съгласяваш се, машинално. После то започва да изпраща на цялата ти контактна листа някакви предложения да се присъединят към мрежа или да посетят някакъв сайт. Представи си, ако започне да изпраща някакви неприлични предложения на бизнес партньорите ти- май не е много добре.
- Подвеждащи въпроси (trick questions)- ако ти задават въпроси с двойни отрицания или някакви витиевати обяснения, значи нещо те мамят.
- Илюзия за контрол (illusion of control)- представи си как те карат да накликаш сума ти филтри и опции, уж за да контролираш сигурността на информацията ти, направо те уморяват от четене и цъкане. Ако опциите са описани сложно и подвеждащо и на теб ти писва от усилието да ги разбереш и вземеш правилните решения, можеш да се предадеш и доброволно да се откажеш от тоя контрол. Така си предаваш цялото електронно досие, твоята Big Data- кои сайтове посещаваш, какво кликаш, къде гледаш по-дълго и т.н. За това можеш да прочетеш в нашата публикация ТВОЯТА BIG DATA КАТО ПОТРЕБИТЕЛ МОЖЕ ДА ПРЕДСКАЖЕ ОТ КАКВО ИМАШ НУЖДА.
- Грабване на вниманието (attention grabber)- попадаш някъде в мрежата, където на стратегическо място са положили банер или нещо друго, което предизвиква реакцията ти и задържа вниманието ти. Така се презентират фалшиви тестимониали, непроверени факти, създава се усещането, че дадено нещо е общоприето и харесвано от много хора, за да те подлъжат, че е ок да го придобиеш. Такива са изкачащите прозорци в онлайн магазини, които ти обясняват, че еди-кой-си си е купил от същата тенджера току-що. След малко друг е направил същото. Викаш си, те тия тенджери са сигурно много добри, чакай и аз да си взема, пък същата тенджера я има в друг сайт много по-евтина.
- Оповестяване на лична информация (making personal information public) – влизаш в някакво пространство или система, а тя вземе, че ти покаже данните публично. Най-чест пример са разни подписки, дето не те предупреждават, че като я подпишеш, ти се плясва на стената във Фейсбук анонс. Да не се окаже, че всички гледат, как току-що си подкрепил вярващите, че Земята е плоска, които събират средства, за да докажат на света, че се самозаблуждава още от времето на Галилей.
В следващата, осма част на публикацията, продължаваме с групирането на тъмните модели. Следи за нея в Новините на nais.bg.
Ако искаш да подадеш жалба срещу търговеци и искаш да решиш спора си с него чрез АРС, можеш да го направиш в онлайн платформата на НАИС- nais.bg.
Източници:
https://www.acm.nl/sites/default/files/documents/2020-02/acm-guidelines-on-the-protection-of-the-online-consumer.pdf
https://arxiv.org/pdf/2101.04843.pdf
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3472316